Reumatolog



Började juh ta tag i min sjukdom strax innan ja blev gravid med Tuva!
Månaderna innan vi lyckade bli gravida var rent ut sagt ett helvete om kvällar å nätter

Medicinen ja inte längre fick ta pga
Missbildningsrisken ersattes med en svagare variant som inte va tillräckligt bra! Vissa nätter satt ja upp å sov å varje andetag va smärtsamt

Tack gode Gud för att ja hade ett rörligt arbete som fick min kropp att mjukas upp igen 

Vissa tidiga dagar var ja osäker på om ja kunde få ut Elias till bilen (ibland så trött på vägen t dagis att man fick bära ut honom)  eller bära in matkassarna eller bara ta mej in i bilen! Sätesvärman va guld värd på vägen neråt virserum 

Då bestämde ja mig för att ta tag i min sjukdom å göra en rejäl undersökning 

Har hela tiden ätit orudis eftersom syrran fick besvären året innan mig så visste ja juh vad ja oxå hade (ärftligt,å båda föräldrarna har samma
Variant) å sen har ja lixom inte tagit tag i de!
Syrran har juh haft ett helvete med sin sjukdom å tom haft flera år med bromsmedicin då hennes värk varit extrem å ökat kraftigt på kort tid
Ländryggen visade inget under en röntgen
Tillslut gick de 3 nätter då ja faktiskt kunde sova bra å vaknade med
En mycke lindrigare Värk!

Så ett graviditetstest gjordes å visst visade det ett + :)

Reumatiker kan alltså få lindrigare besvär under just en graviditet :)

Så helt enkelt fick ja stanna upp där med min granskning eftersom röntgen inte får göras under en graviditet 


2 dagar efter att Tuva föddes kom reumatismen tebax! Då i en extrem variant

Värken i skulderbladen spred sig ut i armarna så orkade knappt hålla i nappflaskan :/  de brann neråt
Händerna å fick släppa taget å skaka armen lite

Då blev ja rädd!
Men de sägs att de kan komma "skov" efteråt! 

Då tog ja tag i allt igen å fick göra en röntgen över bröstryggen vilket inte visade något heller!

En remiss skickades till en reumatolog

Idag får ja brev från min läkare att ja inte har dom kriterier som krävs för att en reumatolog ska behövas!

Öh!!! Men va fan! Enligt blodprov har ja reumatism å enligt kroppens besvär har ja juh ont å svårt för en hel del

Men fick nu tid för en MR (magnetröntgen)
Där syns de säkert mer ifall de e en inflamation eller inte! Just nu strålar smärtan runt hela bröstryggen å varje revben e ömma när man tar på dom!

Känns juh skönt att iaf få gå vidare me de å inte bli ståendes här med en värk å inte få veta hur pass illa de e!

Men med tanke på att inget visades på de första 2 röntgenbilderna har ja juh inte fått några förskjutningar
Eller brosk bildats 

Så får helt enkelt vänta på nästa röntgen å de svaret 

(De positiva i allt detta e juh att ja inte känner mig så pass sjuk längre eftersom en reumatism expert inte ens vill titta närmare på mig)






Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker fortfarande att det är sjukt.. Alla ska ha rätt till en reumatolog som man kan vända sig till.. En "vanlig" läkare kan inte hälften av vilka mediciner och övningar som ska hjälpa.. vad fan hade hänt om inte jag fick min?? Jag hade förmodligen inte suttit här i en soffa iaf.. Rullstol o psyket skulle jag tro.. Men som jag sa, kräv det du vill ha o vill veta.. Magnetröntgen kommer visa sanningen, så det så!

2014-09-19 @ 00:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0