Skills by me

Bloggaren har precis satt ord på mina känslor





Äter jag på känslor?

Vad innebär det egentligen, det där med att äta på känslor? – Jo, att äta i situationer när en känsla, ofta intensiv uppkommer i syfte att reglera den, att förändra, byta ut eller trubba av helt enkelt. Det kan handla om att äta i nervösa, oroliga lägen, som när du väntar på något besked eller att äta när du är ledsen och har kärleksbekymmer. 

Varför äter du på känslor? – För att det funkar. På kort sikt går det att uppnå ett annat känsloläge med mat. Någon gång i livet har du, om du äter på känslor lärt dig att detta funkar ju faktiskt rätt bra. Och något som funkar rätt bra, finns ju ingen anledning att ge upp, eller hur? 

Fast det kostar på i form av övervikt, fixering av mat och viktnedgång samt en viss avtrubbning av känslolivet. För den som inte har sina känslor att tillgå, är det också lätt att lägga lite för mycket trovärdighet hos Tankemaskinen. Du vet, den där lille hjärnan, som sprutar ut både det ena och det andra och som kan grubbla, generera katastrofer och i sin tur skapa fler starka känslor.
Och om detta stämmer på mig vad skall jag göra? Ett sätt att ta sig an känslomässigt ätande är att, då och då och framför allt i lägen där du exempelvis blir jättesugen på choklad, stanna upp och fundera på vad du känner. Om svaret blir att du är ledsen, kommer nästa fråga naturligt: Över vad då? – Om svaret blir: Över att jag känner mig ensam, så kanske du kommer på att du vill ringa någon. Om du inte hade lyssnat inåt, hade du kanske satt i dig både en och två chokladbitar och lite glass på det och fortfarande känt dig precis lika ensam. 

Så om det var länge sedan du regelbundet lyssnade inåt, så har du en spännande utmaning framför dig. En resa som inte alls behöver vara enkel och som har en mycket stor belöning att sträva efter, nyckeln till dig själv och ditt hjärta. 

Post navigationLivsdans


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0