MAMMOR HJÄLP MIG!

Jag har svårt å förstå mig på vad som egentligen händer med min SGI då elias fyller 1 år
Ja har fattat att man e tvungen å ta ut 5 dagar/vecka men varför?
Man kan förlora sin SGI eller?
Om ja inte tar ut 5 dagar får ja inga pengar alls då?

Försäkringskassan e inte smidigt om man säger så!
Å nu e de nog dags å lära sig de där sättet man smidigt kan göra när man ska ha vårdavbarn..man kan juh sms:a in personnummrena bara å så ska de skickas hem papper som ska skirvas på av dagis å ja.. de löser sig nog den dagen de behövs.. håller tummarna för han har bra imunförsvar grabben:)
Hua.. ja e glad över att ja ens fått ut några pengar

Å sen när ja väl börjar jobba ska ja gå ner till fk å be dom skriva ut alla perioder ja fått betalt för å vilka veckodagar ja valt under dessa perioder så ja kan få lite pensionspengar oxå..
eftesom de fick ja brev om häromveckan att ja skulle skicka in under tiden ja va hemma då min chef inte betalade ut något för mig längre..
å ja blir tokig...


I eftermiddag blir de shopping med vera på stan
Elias behöver vantar å mössa som värmer mer..

han fick nya höstkängor av farmor å farfar igår.. å även en långärmad tröjja..

kursen igår va obehaglig.. man sitter där å hör om olyckor å man ser brändskadade småbarn å man kan inte göra annat än å sätta sig in i de föräldrarnas sits..
Så nått kaffe ska de fan inte drickas när elias e i närheten.. så gott e de inte att ja vill riskera att han ska få skador av de..


I Sverige är skållning på varmt/hett vatten den vanligaste orsaken till de skador som drabbar barn i åldern 6 månader till 6 år (ca 65% av alla barnbrännskador). I något högre ålder, liksom på vuxna, är flera orsaker någorlunda jämnt fördelade. Skador av öppen eld, direkt eller genom att kläder tagit eld, dominerar dock. En särskild grupp är de som utsätts för brand inomhus, t.ex. vid sängrökning och här förekommer ofta påverkan av alkohol som bidragande orsak till skadan

urklipp från
http://www.trauma.se/index.asp?sida=s_143133&sidnr=2&showNews=20085601057657862

tänk er för!


Kommentarer
Postat av: Pila

Ingen panik nu Sandra..

Ta en sak i taget..

Det löser sig alltid..:)



Sänd bilderna sen, på norge oxå..

Fixar det där på söndag så jag kan få med morgondagens äventyr i bilder...

Wiiee..

2011-10-21 @ 12:45:48
Postat av: Cicci

När Elias fyller 1 så måste du ju ta 5 dagar/vecka - så långt är du med. Ska du gå tillbaka o jobba i samma omfattning som innan sen? För går du tillbaka o jobbar 50% o du vanligtvis har 100% så måste du se till så du har 5 sysselsättningsdagar (alltså typ (ca) jobb 3 dagar = 2 dagar FP.)



Du förlorar din SGI annars o har då inte rätt till ersättning vid ex vård av barn. Varför? För att de är f-kassans dumma jävla regler!! :P



2011-10-21 @ 13:51:39
URL: http://tionolletttio.blogg.se/
Postat av: Emmelie

Blev också fundersam när jag fick det där om SGI:n efter 1 årsdagen. Första tipset är att gå ner till kontoret i vetlanda. Har alltid fått bra hjälp där. Hon förklarade det så här för mig. Jag jobbade ca 27 tim/veckan innan jag gick hem. Och eftersom jag går tillbaka med samma timmar så händer inget med min SGi (jag behöver alltså inte ta ut 13 tim/veckan i fp). Hade jag däremot vält att gå ner till t.ex. 25 tim/veckan så hade jag behövt ta ut 2 tim/veckan för att få behålla SGI:n. Är du med mig???



Har lite timmar att slå ihjäl på tisdag. Lust att ta en fika på stan på fm??



Kram

2011-10-21 @ 20:05:18
URL: http://empal.bloggplatsen.se
Postat av: Cicci

precis. Går du tillbaka o jobbar samma som innan du gick på ledigheten, så behöver du inte tänka på det, men är han då 1 år och 2 månader när du börjar med det, så måste du ta 5 dagar/veckan under de 2 månaderna mellan att han fyllt 1 år tills du börjar jobba igen.



Så du får INTE ta 3 dagar bara en vecka! Om du inte jobbar resten, för du måste ha 5 sysselsättningsdagar under en vecka!



Hajjar du? :) Det är klurigt, men det är f-kassan, så man kan inte förvänta sig något annat.

2011-10-22 @ 09:06:13
URL: http://tionolletttio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0